Lletraferit: Amant de conrear les lletres
Literat: Que es dedica a l’estudi de la literatura o a la producció literària
Torsimany:Intèrpret que servia d’intermediari entre persones de llengües diferents

dissabte, 27 d’abril de 2013

Sant Jordi 2012

Acròstic -Casteller-
 
Caçadors de llibertat,
amarats de voluntat
s’alcen en confiança.
Tots són un, un són tots.
És un monument.
Lligam de camarada,
lligam d’orgull.
És el cim d’una terra
rica i catalana.



Del per què les rates parlem dels castells
Vivian Segurana
amb poemes de Fifo, Federico Merino i Maria Rosa Wennberg
i un fragment de Kurts Schwitters

Narradora.- Com cada mes de maig, les Rates inicien el seu nou projecte pel proper Sant Jordi. Comencen el curs fent un balanç del treball que deixen enrere.
Rata 1.- Bé, rates. Què us ha semblat l’experiment de l’Ursonnaten amb el que ens vam atrevir?
Rata 2.-Us vareu fixar en la cara que feien els espectadors quan el vam recitar?
Rata 3.- Com ens havíem de fixar si els donàvem l’esquena?
Rata 2.- Quan vam acabar...
Rata 4.- Semblaven hipnotitzats
Rata 5.- Bé, nosaltres semblaven monjos budistes recitant un mantra.
Totes.- Fümms bö wö tää zää Uu, pögiff, kwii. Ee. Oooooooooooooooo.[1]
Rata 3.- Hi va haver qui es va petar de riure amb aquest sons!
Rata 5.- I qui es va adormir...
[Sona un telèfon amb so de gralla. Tots miren a Rata 4.]
Rata 4.- Perdoneu, he oblidat d’apagar el telèfon.
Rata 1.- Hem editat i repartit un bon grapat de llibres.
Rata 5.- El conte encadenat ha estat un èxit.
Rata 2.- Amb el crit que vas fer interpretant el teu paper, vas fer aixecar-se de la cadira a més d’un...
Rata 5.- És que hi havia qui dormia molt...
Rata 1.- I en què treballem aquest any?
Rata 4.- Experimentem...Rata 1.- “¿Qué?”.[2]
Rata 3.- “¡Aaahhh!, dices mientras clavas tu pupila en mi pupila”.
Rata 2.- “¿Qué?”
Rata 3.- “Aahh, dices mientras clavas tu pupila en mi pupila”.
Rata 4.- “!Qué!”.
Rata 3.-“Ah, clavo en tu pupila de un plumazo”.
[Sona un telèfon amb so de gralla. Tots miren a Rata 4.]
Rata 4.- Perdoneu, perdoneu, ja apago el telèfon.
Rata 1.- En quin tema ens inspirem per escriure?
[SILENCI]
Rata 2.- En el dolor.
Rata 5.- En les estacions de l’any.
Rata 3.- En la por.
Rata 1.- Podem usar els versos d’en Fifo, que en té per donar i vendre.
Rata 4.- Jo m'he fet l'amor. Cada cop m'estimo més. Em tornaré cec?
Menys dones se m'apropen. Què sóc, misogin o lleig?”.[3]
Rata 1.-Sí, escrivim a amb un to d’humor!
Narradora.- Ai, ai, ai, ai! Tinc un ull de poll que em fa mal! Me’l menjaré per sopar. El poll. Amb l’ull m’ho miraré”.[4]
[Sona un telèfon amb so de gralla. Tots miren a Rata 4.]
Rata 2.- Escrivim sobre la soledat.
Rata 3.- No, sobre l’amor.
Rata 6.- La infantesa.
Rata 7.- La crítica.
Rata 8.- L’aigua.
Rata 9.- Els avis.
Rata 5.- Els veïns.
Rata 4.- La nit.
Rata 8.- L’avenir.
Rata 1.- La nostàlgia.
Rata 3.- Els somnis.
Rata 6.- Les flors.
Rata 8.- El teatre.
Rata 7.- Els colors...
Narradora.- I mentre les rates no es posaven d’acord a escollir un tema en què inspirar-se per escriure, el telèfon d’una de les rates no deixava de sonar. 
[Sona un telèfon amb so de gralla. Tots miren a Rata 4.]
Rata 3.- Però no havies apagat el telèfon?
Rata 5.- Que no saps que a les reunions és de mala educació tenir el telèfon encès...
[Sona les gralles de veritat. Tots miren a Rata 4.]
Totes: Apaga el telèfon!!!
Rata 1.- I què tal si parlem de castells?


 [1] Ursonatten, de Kurt Schwitters
[2] ¿Qué?, de Federico Merino. Veure “Pomes  per la platea”
[3] Jo m’he fet l’amor, de Fifo. Veure Rates de Biblioteca 11.
[4] Ull de poll, de Maria Rosa Wennberg. Veure Rates de Biblioteca 11.
Haiku tornada a casa
 Barca, gavina,
arena i petjades...
Torno a casa!